سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه در فراگیریش پرهیزگاری نورزد، خداوند به یکی از این سه چیزمبتلایش می کند : یا او را در جوانی بمیراند یا وی را در روستاها بیفکند و یا به خدمت پادشاه مبتلا گرداند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :49
بازدید دیروز :5
کل بازدید :146505
تعداد کل یاداشته ها : 252
103/2/8
4:1 ع

مجازات کلی ضرب و جرح عمدی و غیر عمدی

ضرب و جرح در برخی از موارد عمدی و با قصد سوء و با علم به عمل ارتکابی و نتیجه آن اتفاق می افتد و ممکن است در برخی از شرایط غیر عمد و بدون سوء نیت باشد. مجازات افعال عمد و غیر عمد در خصوص ضرب و جرح متفاوت است که در این زمینه می توانید از بهترین وکیل تهران نیز مشاوره دریافت نمایید.

در صورتی که ضرب و جرم به صورت عمدی صورت گیرد، مجرم علاوه بر پرداخت دیه به قصاص عضو نیز محکوم می گردد. با این حال در جرائم غیر عمدی قصاص موضوعیت نداشته و به هیچ وجه نمی توان مرتکب را به میزان جراحت وارده قصاص نمود. با این حال بنا بر درخواست مجنی علیه، دیه را باید پرداخت کرد.

مجازات جرم ضرب و جرح

ماده 614 قانون مجازات اسلامی در خصوص مجازات تعزیری مجرم در جرم ضرب و جرح بیان نموده است: هر کس به دیگری عمدا ضرب و یا جرحی وارد نماید که موجب نقصان و یا شکستن و یا از کار افتادن عضوی از اعضای بدن یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقصان یکی از حواس ویا یکی از منافع یا زوال عقل مجنی علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه به پرداخت دیه نیز محکوم می‌گردد.

تبصره: در صورتی که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نگردد و آلت جرح، اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد مرتکب به سه ماه تا یک سال حبس محکوم می گردد.


98/12/16::: 11:18 ص
نظر()